tilgængelighed

I SUMH har vi stort fokus på tilgængelighed. Vi arbejder for at skabe fysiske, pædagogiske og sociale rammer, der gør, at unge med handicap kan leve det ungdomsliv, de ønsker.

Mand i kørestol sidder foran et tog

SUMH arbejder ud fra principperne omkring universelt design. Formålet med universelt design er at designe rummet, aktiviteten eller fællesskabet, så alle kan deltage på lige fod, uden at der skal laves særlige tiltag og indretninger.

Tilgængelighed er et nøgleord i SUMHs arbejde. Mange forbinder tilgængelighed med de fysiske rammer, fx om der er handicaptoilet. Den fysiske tilgængelighed er stadig vigtig, men SUMH er også meget optaget af tilgængelighed for unge med psykiske og kognitive udfordringer.

SUMH arbejder derfor også med pædagogisk og social tilgængelighed. For det nytter ikke noget, at vi kan komme ind i og være i rummet, hvis vi ikke får et udbytte af deltagelsen eller ikke bliver en del af fællesskabet.

Den pædagogiske tilgængelighed handler om, at alle skal kunne forstå og følge med i det, der foregår, og få et udbytte af aktiviteten. Den sociale tilgængelighed handler om, at man skal kunne indgå i de sociale aktiviteter og føle sig som en del af fællesskabet.

En trekant, ved øverste spids står fysisk. Ved nederste venstre spids står pædagogisk, og ved den nederste højre spids står der social.

guide til tilgængelighed

Tjek tilgængeligheden

Få konkrete og overskuelige råd til at forbedre tilgængeligheden – både ved fysiske, virtuelle og hybrider aktiviteter.

Brug SUMHs guide til tilgængelighed, der er lavet i samarbejde med DUF og Danske Handicaporganisationer.

Portræt af Ditte Rejnholdt Rudolfsen der smiler til kameraet

Kontakt

Ditte
Rejnholdt Rudolfsen

21 71 61 70