Fagprofessionel

Som fagprofessionel – kontaktlærer, vejleder, SPS-ansvarlig m.fl. – har du en central rolle i at fremme elevernes trivsel og gennemførelse.

Brug materialerne og redskaberne til aktivt at afdække behovene hos elever med funktionsnedsættelser, så du sikrer, at de får den nødvendige støtte fra starten af deres uddannelse.

De første tre materialer handler om modtagelsen af nye elever. Start med at læse Modtagelse af nye elever, og fortsæt med samtaleskemaet. Gennemgå vejledningen, hvis du har behov for det.

Materialet Skal du starte på en erhvervsuddannelse? er til eleverne og kan bruges i din skriftlige kommunikation. Det samme gælder filmen Forberedelse til introsamtalen, der forbereder eleven til introsamtalen og forklarer formålet. Du er også velkommen til at udlevere folderen under introsamtalen. Plakaten SPS – hvordan fungerer det? giver en kort oversigt over SPS.

Læs Kompensationsmuligheder til elever med funktionsnedsættelser, så du får kendskab til processen, og brug Beskrivelser af funktionsnedsættelser som opslagsværk til at blive klogere på diagnoser i en erhvervsskolekontekst.

I pakken til dig som fagprofessionel finder du både to webinarer til planlægning af inkluderende undervisning og syv undervisningsmoduler om lærepladssøgning.

Derudover er der tre film, som viser eleverne, at det nytter at være åben om deres udfordringer.


Modtagelse af nye elever

En struktureret proces med indsatser før, under og efter starten på en erhvervsuddannelse sikrer, at du og de involverede kender jeres roller i at give eleverne en god start. Introsamtalen er central for modtagelsen af nye elever og skal gennemføres med alle. Du kan bruge proceduren direkte, tilpasse den eller lade dig inspirere til dit arbejde.

Samtaleskema til introsamtalen

Ved at bruge samtaleskemaet under introsamtalen får du dækket alle aspekter af eleven og lægger grundstenen til en god relation. Skemaet hjælper dig også med nemt at afdække elevens behov for støtte.

Vejledning til introsamtalen

Er du ny kontaktlærer, kan du her finde vejledning til at gennemføre introsamtalen.


Skal du starte på en erhvervsskole?

Informationsmateriale om SPS, betingelser og ansøgningsproces til elever med en funktionsnedsættelse eller diagnose. Indsæt et link til materialet i bekræftelsesbrevet om elevens optagelse på uddannelsen.

Forberedelse til introsamtalen

Filmen forbereder eleven til introsamtalen og forklarer formålet. Indsæt et link til filmen i indkaldelsesbrevet og opfordr eleven til at se den, så han eller hun kan blive bedst muligt forberedt.

Link til video: https://youtu.be/UWghZDvg3-s? eller https://sumh.dk/efa/elev

SPS – hvordan fungerer det?

Print og opsæt plakaten på erhvervsskolen for at informere om SPS-muligheder for elever med funktionsnedsættelser. Hæng den i kantinen og fællesområder, og tilføj kontaktoplysninger på skolens SPS-ansvarlige.


Kompensationsmuligheder for elever med funktionsnedsættelse

Uanset din jobfunktion er det vigtigt at kende til støttemuligheder og procedurer. I materialet finder du oplysninger om støttemuligheder, herunder SPS, både på skolen og på lærepladsen.

Beskrivelser af funktionsnedsættelser

Et opslagsværk om en lang række diagnoser. Du kan læse, hvordan specifikke funktionsnedsættelser kan påvirke eleven i oplæring og på erhvervsskolen.


Webinarer

To webinarer om at tilrettelægge undervisning, der reelt inkluderer alle elever – også den femtedel, som har diagnoser og funktionsnedsættelser. Du bliver introduceret til forskellige syn på handicap og inklusion samt principperne i Universel Design for Læring.

Du får også konkrete eksempler på typiske barrierer hos elever med funktionsnedsættelser samt forslag til konkrete fleksible undervisningsgreb, du kan bruge til at øge elevers engagement, motivation, forståelse og deltagelse. Webinarerne indeholder desuden refleksionsspørgsmål til at igangsætte det videre arbejde som underviser og/eller fagteam.

Vi anbefaler, at du først ser webinaret Fra kompensation til reel inklusion og derefter Fra idé til handling.

Webinar: Fra kompensation til reel inklusion
Webinar: Fra idé til handling

Det Gode Match

Forløbet ‘Det gode Match’ er til dig, der underviser i elevpladssøgning. Forløbet består af syv moduler, som hver indeholder en video og elevopgaver. Forløbet hjælper eleverne med at forstå deres styrker, kvalifikationer og behov og med at indsamle relevant information om virksomheder. Formålet er at gøre eleverne bedre i stand til at vurdere, om en læreplads er et sted, hvor de kan trives og gennemføre deres uddannelse. Det er vigtigt for alle elever – og især de 20 %, der har funktionsnedsættelser.

De første fem moduler er til klasseundervisning, mens de to sidste fokuserer på individuel vejledning for elever med diagnoser og funktionsnedsættelser som forberedelse til samarbejde med skolens SPS-vejleder og lærepladskonsulent.

Lærervejledningen giver overblik over læringsmål, forberedelse, tidsforbrug og didaktiske overvejelser. Husk at følge modulernes rækkefølge, da hvert modul bygger videre på tidligere læring.


Videoer til inspiration

I filmene møder du to elever, som fortæller, hvordan de klarer deres erhvervsuddannelse med funktionsnedsættelser. De modtager begge tilpasset støtte – både på skolen og på lærepladsen. Du møder også direktøren Eigil, som fortæller om sine erfaringer med at ansætte lærlinge med en funktionsnedsættelse.

Marc er tømrerlærling
Marc er tømrerlærling – synstolket
Mathilde modtager SPS
Mathilde modtager SPS – synstolket
Direktør Eigil ansætter lærlinge med funktionsnedsættelser
Direktør Eigil ansætter lærlinge med funktionsnedsættelser – synstolket