FGU

Elever på FGU udgør en særlig målgruppe for erhvervsuddannelserne. Med et struktureret og formelt samarbejde mellem FGU og erhvervsskolerne kan du medvirke til at sikre en god og tryg overgang for elever med funktionsnedsættelser eller diagnoser.

Vi har udarbejdet en procedure for den gode overgang fra FGU til erhvervsuddannelse samt en individuel overgangsplan. Materialerne sikrer et godt samarbejde mellem FGU og EUD og inddrager aktivt eleven i processen.

Vi anbefaler at du starter med at læse proceduren, og dernæst overgangsplanen for at få et klart overblik.


Den gode overgang fra FGU til EUD

Benyt denne procedure til at strukturere samarbejdet mellem FGU og erhvervsskolen før, under og efter elevens start på en erhvervsuddannelse. Fokus er på at overlevere relationen og sikre støtte til elever med særlige behov. Proceduren tydeliggør roller og ansvar i overgangsprocessen og kan anvendes direkte, tilpasses efter behov eller bruges som inspiration i dit arbejde.


Individuel overgangsplan

Overgangsplanen er et centralt redskab i overgangen fra FGU til EUD. Som vejleder kan du bruge planen til at kommunikere effektivt med EUD-vejlederen om den enkelte elevs behov. Planen sikrer, at de nødvendige indsatser for FGU-eleven bliver gennemført i overgangen.


Rollemodelfilm

I filmene møder du to elever, som fortæller, hvordan de klarer deres erhvervsuddannelse med funktionsnedsættelser. De modtager begge tilpasset støtte – både på skolen og på lærepladsen. Du møder også direktøren Eigil, som fortæller om sine erfaringer med at ansætte lærlinge med en funktionsnedsættelse.

Marc er tømrerlærling
Marc er tømrerlærling – synstolket
Mathilde modtager SPS
Mathilde modtager SPS – synstolket
Direktør Eigil ansætter lærlinge med funktionsnedsættelser
Direktør Eigil ansætter lærlinge med funktionsnedsættelser – synstolket