Ledelse

Erhvervsuddannelserne er for alle. Derfor skal elever med en funktionsnedsættelse eller diagnose kunne tage en erhvervsuddannelse på lige fod med andre. Det kræver blandt andet, at den enkelte erhvervsskole sikrer, at de fagprofessionelle er rustet til opgaven, og at organisationen er gearet til at støtte eleverne.

Her finder du materialet Unge med funktionsnedsættelse – også et ledelsesansvar, der giver dig indsigt i problemstillingen og introducerer dig til det relationelle handicapbegreb. Vi anbefaler, at du først læser dette, da det kan hjælpe til at starte en undersøgelse af skolens nuværende indsats på området. Resultaterne af en sådan undersøgelse kan danne grundlag for en politik på området.

Derudover finder du to webinarer, der hjælper dig og de fagprofessionelle med at planlægge inkluderende undervisning.


Unge med funktionsnedsættelse – også et ledelsesansvar

Din opbakning og involvering er afgørende for skolens indsatser, der sikrer unge med funktionsnedsættelser gode muligheder for at gennemføre en erhvervsuddannelse. I dette materiale får du inspiration til at prioritere området i dine ledelsesbeslutninger.


Egen vurdering af skolens indsats

For at indsatserne for unge med funktionsnedsættelser ikke skal være tilfældige, skal der gennemføres en systematisk vurdering af skolens nuværende initiativer. Denne vurdering giver dig et godt udgangspunkt for at formulere en politik og en handlingsplan, der sikrer gennemførelsen af de valgte indsatser.


Forslag til politik

Forslaget til en politik for skolens arbejde med elever med funktionsnedsættelser bygger naturligt på skolens mission, vision og strategier. Du kan anvende forslaget direkte eller som inspiration til en tilpasset version.


Inkluderende læringsmiljøer

To webinarer om, hvordan I kan tilrettelægge undervisning, der reelt inkluderer alle elever – også de 22 % med diagnoser og funktionsnedsættelser.

Du bliver introduceret til forskellige syn på handicap og inklusion samt principperne i Universelt Design for Læring. Du får konkrete eksempler på typiske barrierer hos unge med funktionsnedsættelser kan møde, samt forslag til fleksible undervisningsgreb, der øger elevers engagement, motivation, forståelse og deltagelse.

Vi anbefaler, at du først ser webinaret Fra kompensation til reel inklusion og derefter Fra idé til handling.

Webinar: Fra kompensation til reel inklusion
Webinar: Fra idé til handling